Khamis, 10 Oktober 2013

Pinggan Bersih Terpanjang di Dunia



SEKUMPULAN kakitangan syarikat pengeluar cecair pencuci pinggan mangkuk terulung di 31 buah negara, Joy, mencipta sejarah apabila memecahkan Guinness World Records bagi barisan pinggan bersih terpanjang di dunia.
Sebanyak 26,213 pinggan berjaya dicuci menggunakan Joy disusun mengelilingi trek olahraga Stadium Nasional Bukit Jalil, dengan jarak sejauh 6.8 kilometer pada 14 September lalu.
Rekod dunia terbaharu itu dicapai dengan hanya sebotol Joy 800 mililiter. Setelah selesai, masih ada cecair Joy di dalam botol!
Procter & Gamble, syarikat pencuci pinggan mangkuk itu turut menyatukan rakyat Malaysia menerusi hidangan nasi lemak percuma yang diberikan kepada mereka yang hadir di stadium tersebut.

Sebelum itu, pinggan-pinggan turut dikumpul daripada beberapa buah universiti di sekitar Lembah Klang.
Ia kemudiannya, dicuci oleh 16 orang staf Joy menggunakan sebotol Joy sebelum diatur oleh 200 sukarelawan di sepanjang trek olahraga itu.
Masa mencuci kesemua pinggan itu mengambil masa selama sembilan jam bermula 7 pagi hingga 4 petang.
"Saya sungguh gembira kerana Joy berjaya memecahkan Guinness World Records untuk barisan pinggan bersih terpanjang di dunia.
"Ini membuktikan bahawa Joy mampu mencuci jumlah pinggan yang banyak iaitu lima kali lebih berkesan berbanding cecair pencuci pinggan mangkuk biasa. Botol Joy bersaiz kecil tetapi berkuasa ini telah membanggakan Malaysia," kata Ketua Pegawai Eksekutif Negara, P&G Malaysia dan Singapura, Nicolas de La Giroday.
Kejayaan itu disahkan oleh Pegawai Guinness World Records, Blythe Fitzwilliam.
Tambahnya, kejayaan pecah rekod Joy adalah hasil gabungan usaha rakyat Malaysia yang hadir pada majlis tersebut.
"Acara ini merupakan laluan terbaik untuk melancarkan Joy ke pasaran Malaysia.
"Saya berharap selepas ini, Joy akan menjadi cecair pencuci pinggan mangkuk yang wajib ada di dalam setiap dapur di Malaysia," ujarnya.
Bangga
Usaha memecahkan rekod dunia tersebut menjadi lebih bermakna dengan kehadiran tetamu kehormat, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Joseph Kurup, yang mengetuai Jabatan Perpaduan dan Integrasi Kebangsaan.
"Acara ini secara tidak langsung mempamerkan kerjasama antara rakyat dalam mencipta sejarah dunia. Semua yang hadir hari ini boleh menyatakan dengan bangga bahawa mereka telah membantu menempatkan nama Malaysia di peta dunia.
"Ribuan tahniah saya ucapkan kepada pihak penganjur kerana berjaya menyempurnakan usaha ini bersempena Hari Malaysia," kata Joseph.
Rahsia di sebalik kejayaan produk inovatif Joy terkandung di dalam setiap titis cecairnya.
Kuasa penanggalan minyak lima kali lebih hebat berbanding jenama-jenama lain, Joy mampu menghapuskan 100 peratus minyak degil sekali gus menjadikan tugas mencuci pinggan jauh lebih mudah.
Duta-duta jenama Joy, pelakon Sharifah Shahirah dan pengacara, Chui Ling turut mengumpulkan rakan-rakan selebriti mereka untuk menyertai cabaran mencuci pinggan dan menghiburkan para hadirin.
"Kepada wanita-wanita di luar sana, usah risau pasal tugas membasuh kerana Joy menjadikannya sungguh mudah.
"Kami yakin selepas sekali mencuba pasti anda terpesona! Buihnya yang tahan lama membuatkan kerja mencuci amat memuaskan. Walaupun produk ini berkuasa, ia mesra pada tangan," ujar Sharifah Shahirah dan Chui Ling.
Dalam pada itu, seorang suri rumah, Chong Poh Yen tidak sabar untuk mendapatkan sebotol Joy.
"Apa yang saya saksikan hari ini sungguh menakjubkan dan Joy telah membuktikan ia merupakan satu produk yang hebat," katanya.
Joy boleh didapati dalam tiga jenis iaitu Refreshing Lemon, Sparkling Lime dan AntiBac pada harga cadangan runcit RM4.95 untuk botol 250 mililiter (ml), RM13.95 untuk botol 800ml dan pek isian semula pada harga RM3.50 untuk 200ml dan RM9.95 untuk 600ml.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan